Így védd meg a kerti kisgépedet!

2019. október 30. – Ma a legtöbb kerti gép kétütemű vagy négyütemű motorral működik. Annak érdekében, hogy minél tovább megtarthassuk állapotukat, érdemes különleges figyelmet fordítani karbantartásukra. Cikkünkben a STIHL műszaki és szervizszakértői segítenek hasznos tippekkel és tanácsokkal, hogy a gépei tartósan és üzembiztosan működhessenek.

Az első és legfontosabb szempont, hogy ha nem a gépünknek megfelelő üzemanyagot választjuk, azzal hatalmas anyagi kárt okozhatunk magunknak, hiszen a nem megfelelő üzemanyag használata, vagy az előírásoktól eltérő keverési arány a motor komoly károsodását okozhatja. A rosszabb minőségű benzin vagy motorolaj a motort és a vezetékeket is megrongálhatja. A kétütemű motorok kivétel nélkül keverékkel működnek, azaz ezekhez egy benzinből és motorolajból álló üzemanyagkeverék szükséges.
Kétütemű motor esetén csakis márkás benzint használjunk, amelynek oktánszáma legalább 95-ös. Az üzemanyag elkészítését 1:50 arányban szükséges bekeverni, tehát 1 rész olaj + 50 rész benzin. Az üzemanyag tárolása engedélyezett tartályban történjen, és bekeveréskor alaposan rázzuk össze a keveréket.
A négyütemű motorok tiszta benzinnel, a kerti gépek négyütemű motorjai pedig általában 95 oktán számú, ólommentes benzinnel üzemelnek. Célszerű az üzemanyagot kizárólag erre a célra rendszeresített, egyedi jellel vagy felirattal (pl. „95”) ellátott tiszta benzinkannában tárolni, hogy elkerüljük a kannák összekeverését. Főleg akkor indokolt ez, ha kétütemű motoros gépeink is vannak, amelyek tudvalevőleg keverékkel üzemelnek.
A benzin csak az arra alkalmas és bevizsgált tartályokban, kannákban tárolható. A benzintartályok sapkáját mindig szabályszerűen be kell csavarni és erősen meg kell húzni, a sérült zárósapkákat pedig biztonsági okokból ki kell cserélni. Ne használjunk italos palackokat vagy hasonlókat üzemanyagok hulladékkezelésére vagy tárolására, mert az megtévesztő lehet! Tartsuk távol a benzint szikrától, nyílt lángtól, hőforrásoktól és egyéb gyújtóforrásoktól. Az üzemanyag töltését csak a szabadban végezzük, és csak azután kezdjünk neki, hogy a motort leállítottuk és hagytuk lehűlni. Soha ne töltsük fel az üzemanyagtartályt a töltőcsonk alsó pereme feletti szintig, hogy az üzemanyagnak elegendő helye legyen a táguláshoz. Soha ne legyen a benzin a gép üzemanyagtartályában, ha a gépet épületen belül tároljuk, mert a keletkezett benzingőzök nyílt láng vagy szikra hatására meggyulladhatnak. „Az üzemanyag keverék tárolása is kizárólag az üzemanyag tárolására engedélyezett tartályban, száraz, hűvös és biztonságos helyen, közvetlen napsütéstől védetten történjen. Az üzemanyag keverék elöregszik, így érdemes csak annyit bekeverni belőle, amennyi néhány hétre szükséges, és ezt semmiképp ne tároljuk 3 hónapnál tovább. A közvetlen napsugárzás, az alacsony vagy a magas hőmérséklet hatására az üzemanyagkeverék már rövidebb időn belül használhatatlanná válik. A keveréket tartalmazó tartályt a feltankolás előtt erősen fel kell rázni. A tartályban nyomás keletkezhet, ezért óvatosan nyissuk fel. Az üzemanyagtartályt és a tárolóedényt időnként alaposan tisztogassuk meg. A maradék üzemanyagot és a tisztításhoz használt folyadékot az előírásoknak megfelelően és környezetvédelmi szempontok szerint távolítsuk el! Hosszabb tárolás előtt a gépből ürítsük ki a benzint és járassuk ki az üzemanyagot.

A fűrészlánc és a vezetőlemez tartóssága leginkább az olaj minőségétől függ, ezért csakis speciális kenőolajat használjunk. A fáradt olaj használata tilos!

Ezek is érdekelhetnek

Kövess minket Facebookon is.